ΜΟΥΣΙΚΗ : Οι ήχοι µιλούν για ελευθερία και κοινωνική δικαιοσύνη

Της Χάρης Ποντίδα

Οι στίχοι τους µιλούν για ελευθερία και κοινωνική δικαιοσύνη. Λίγο µετά τις εξεγέρσεις στη Βόρεια Αφρική, δύο συγκροτήµατα από την Τυνησία και την Αίγυπτο, καθώς και µία «ελληνοποιηµένη» τυνήσια ερµηνεύτρια, συνδέουν το Φεστιβάλ Αθηνών, στο πλαίσιο του οποίου εµφανίζονται, µε... την Πλατεία Ταχρίρ
Κάθε επανάσταση έχειτους ήρωες, αλλά και τις µουσικές της. Και η Επανάσταση των Γιασεµιών – όνοµα που έδωσαν οι νέοι Αραβες στην εξέγερση που άρχισε από την Τυνησία –θα έχει αφήσει σίγουρα στη µνήµη των εξεγερθέντων τους στίχους, τους ήχους, τανέα ινδάλµατά της.

Η συναυλία στις 17 Ιουνίου στον πολυχώρο «Τεχνόπολις» είναι αφιερωµένη στις µουσικές και τους καλλιτέχνες που έδωσαν τον τόνο σε πορείες, ξενύχτησανσε πλατείες, έγιναν ένα µε το πνεύµα της ελευθερίας και της αισιοδοξίας που µεταδόθηκε από τόπο σε τόπο. Οι Orchestre Med Fusion από την Τυνησία, οι El Tanbura από την Αίγυπτο και η Λάµια Μπεντίουι (Τυνησία) που ζει από το 1992 στην Ελλάδα και την ξέρουµε (κυρίως) από τις συνεργασίες και τα λάιβ της µετη Σαβίνα Γιαννάτου, ενώνουν τις φωνές τους σε µια «µεσογειακή» συνάντηση όπου το κανονάκι, το ούτι, τα κρουστά αλλά και η αραβική γλώσσα, θα αποκτήσουν έναν νέο απόηχο στα αυτιά µας. Οι Orchestre Med Fusion είναι αποτελούνται από µια νέα γενιά τυνήσιων µουσικών, απόφοιτοι όλοι του διάσηµου Ινστιτούτου Μουσικής της Τυνησίας (Sfax), µε γνώσεις πάνω στην παραδοσιακή τους µουσική αλλά και στην τζαζ, το λάτιν, το φανκ.

Το ρεπερτόριό τους είναι βασισµένο στις µεσογειακές παραδόσεις αλλάο αυτοσχεδιασµός και οι νέεςενορχηστρώσεις δίνουν µια ξεχωριστή ταυτότητα στον ήχο τους. Είναι όµως και κάτιάλλο που τους κάνειξεχωριστούς.

Τα κοµµάτια πουσυµπεριέλαβαν στη νέα τους δουλειά... µυρίζουν ξεσηκωµό, µιλούν για ελευθερία, για πολιτική αλλαγή, κοινωνική δικαιοσύνη. Αρχισαν να τα φτιάχνουν τότε, λίγο µετά την εξέγερσητου Γενάρη, πάνω στους ήχους των µεγάλων διαδηλώσεων – τα ονόµασαν «Τhe Purfume of Jasmine»(«To άρωµα του γιασεµιού») _ κιαυτό γιατί είναι πεπεισµένοι ότι ο µουσικός πρέπει να έχει έναν ρόλο σε τέτοια γεγονότα, «κι όλα ήρθαν µόνα τους, φυσικά, σαν ένας φόρος τιµής σε όσους έχασαν τη ζωή τους». Το άλµπουµ περιλαµβάνει δικά τους κοµµάτια, αλλά και κοµµάτια από το Μαρόκο, την Αλγερία, την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, πλεγµένα µε τεχνοτροπίες τζαζ, µπλουζ και παραδοσιακές τεχνικές.

Στο βορειανατολικό λιµάνι Πορτ Σάιντ της Αιγύπτου υπάρχει µια µουσική κολεκτίβα που αποτελείται από µουσικούς, ψαράδες, τοπικούς τραγουδιστές και οπαδούς των Σούφι που το βασικότους όργανο είναιη «σιµσιµίγια», η αρχαία λύρα πουέρχεται από την εποχή των φαραώ. Κοσµογυρισµένοι πλέον και ιδιαίτερα αγαπητοί στον χώρο της world µουσικής και των φεστιβάλ, οι Εl Tanbura πανηγύρισαν στην ΠλατείαΤαχρίρ µαζί µε άλλους µουσικούς, στροβιλίστηκαν µε τους σούφι χορούς τους µέσα στον κόσµο, ένωσαν τις φωνές τους µε τους λοιπούς εκπροσώπους του ΕlMastaba Center, που από το 2000 συντονίζει το ρεύµατης αναβίωσης της αιγυπτιακής παραδοσιακής µουσικής και παράλληλαεµψυχώνει όλες τιςκινήσεις για τον επαναπροσδιορισµό της ταυτότητας των Αιγυπτίων.



Με ένα πνεύµα που θυµίζει λίγο την αραβική εκδοχή των Buena Vista Social Club και µε έναν τελευταίο δίσκο που πήρε πολύ καλές κριτικές («Βetween the Desert And The Sea») θα έχουνένα δραστήριο καλοκαίρι µε συµµετοχές σε φεστιβάλ και συναυλίες.

INFO

17 Ιουνίου, «Τεχνόπολις», Γκάζι (Φεστιβάλ Αθηνών). «Ηχοι του Κόσµου / Τυνησία - Αίγυπτος:
H Mουσική Αφύπνιση». Τηλ.
210-3272.000. Καθηµερινά 09.00-21.00

Μια «δική µας» Τυνήσια

Στη µουσική µας... αφύπνιση, το ίδιο βράδυ, θα συµβάλει και η Τυνήσια Λάµια Μπεντίουι που µένει στην Ελλάδα από το 1992. Στο ελληνικό κοινό η Λάµια έχει γίνει γνωστή για τη σπάνια φωνή της και για το ρεπερτόριότης, που δεν περιορίζεται στα αραβόφωναπαραδοσιακά τραγούδια αλλά περιλαµβάνει άσµατα από διάφορες παραδόσεις της Μεσογείου. Η Λάµια έχει συνεργαστεί – δισκογραφικά και σε λάιβ – µε τη Σαβίνα Γιαννάτου, τα Κρόταλα, το Συγκρότηµα Λαµπράκη κ.ά. Το 2006 κυκλοφόρησε η πρώτη δισκογραφική της δουλειά «Fin’ Amor» σε συνεργασία µε τον Σόλη Μπαρκή στα κρουστά, µία δουλειά βασισµένη στην αρχέγονη σχέση της φωνής µε τα κρουστά. Εχει λάβει µέρος σε πολλά φεστιβάλ της Ελλάδας, σε συναυλίες φιλανθρωπικήςκαι κοινωνικής υποστήριξης (Γυναίκες του Αφγανιστάν, Αστεγοι πρόσφυγες κ.ά.) καισε διεθνή φεστιβάλστο εξωτερικό (Βέλγιο, Γερµανία, Ιταλία, Τυνησία).

ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ξέρεται ότι: Το χαγιάτι στον ελλαδικό χώρο δεν είναι τούρκικο

Το άλογο κοιμάται όρθιο!