Εκθεση για τον θεό Διόνυσο και το κρασί στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης


Η ιστορική διαδρομή της παραγωγής του κρασιού από την Ελλάδα στην Ιταλία, αλλά και τα κοινά πολιτιστικά στοιχεία των δύο λαών στη λατρεία του Διονύσου και στην τελετουργία του κρασιού αναδεικνύονται μέσα από την έκθεση με τίτλο «Το δώρο του Διονύσου. Μυθολογία του κρασιού στην κεντρική Ιταλία (Molise) και τη βόρεια Ελλάδα (Μακεδονία)», που παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
Η έκθεση, που εγκαινιάζεται την ερχόμενη Τετάρτη και θα διαρκέσει μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2012, προέκυψε από τη συνεργασία του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, της ιταλικής Περιφέρειας Μολίζε (που έχει αναλάβει το μεγαλύτερο μέρος της δαπάνης της έκθεσης) και του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης. Επίσης, τελεί υπό την κοινή αιγίδα του προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κάρολου Παπούλια και του προέδρου της Ιταλικής Δημοκρατίας, Τζιόρτζιο Ναπολιτάνο.
Η έκθεση ενώνει ιδεατά τις αρχαίες περιοχές της κεντρικής Ιταλίας και της Μακεδονίας, δύο περιοχές συνδεδεμένες με την Αδριατική θάλασσα, διαμέσου της οποίας διακινούνταν άνθρωποι, εμπορεύματα, ιδέες και τεχνολογίες. «Η έκθεση θα επιτρέψει αναμφίβολα να ενεργοποιηθεί και πάλι το κόκκινο νήμα μιας κοινής μνήμης, στο πλαίσιο μιας ενωμένης Ευρώπης, ικανής να καθορίσει αποτελεσματικά προγράμματα ανάπτυξης που να ανάγονται σε σημαντικές κοινές πολιτισμικές αξίες», τόνισε σε σχετική συνέντευξη τύπου η έφορος Αρχαιοτήτων του Μολίζε, Αλφονζίνα Ρούσο.
Στο Αρχαιολογικό Μουσείο θα εκτεθούν 160 ευρήματα από το Μολίζε, στα οποία προστίθενται και σημαντικά αλλά στην πλειοψηφία τους λιγότερο γνωστά μακεδονικά ευρήματα, μεταξύ των οποίων ο χάλκινος καλυκωτός κρατήρας (οι αρχαιολόγοι καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι προέρχεται από το Δερβένι), που επαναπατρίστηκε πέρυσι από τη συλλογή Σέλμπι Γουάιτ- Λέον Λεβί (370 π.Χ.) και τον οποίο δάνεισε για την έκθεση το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Τα αντικείμενα από τη Μακεδονία και το Μολίζε τίθενται για πρώτη φορά σε σύγκριση, υπογραμμίζοντας «τις ίδιες τυπολογίες αντικειμένων που χρησιμοποιούνται σε συνεστιάσεις και συμπόσια (εικονογραφημένοι κρατήρες, πολύτιμα αγγεία σερβιρίσματος και πόσης, μουσικά όργανα) και στις τελετές που συνδέονται με τη λατρεία του Διονύσου (αντικείμενα που αναπαριστούν τον Θεό του κρασιού και την ακολουθία του, θεατρικά προσωπεία)», όπως εξήγησε η κ. Ρούσο.
Οι ενότητες της έκθεσης αφορούν στις τεχνικές παραγωγής του κρασιού, στην κατανάλωσή του, στις μεθόδους αποθήκευσης, μεταφοράς και πόσης του, αλλά και στην πολύπλευρη προσωπικότητα του θεού Διονύσου.
Σημειώνεται ότι καθ' όλη τη διάρκεια της έκθεσης η Ένωση Οινοπαραγωγών Βορείου Ελλάδος θα διοργανώνει οινογευστικές εκδηλώσεις και δείπνα. Επίσης, προγραμματίζεται η διοργάνωση συνεδρίου για τον Διόνυσο την ερχόμενη άνοιξη στη Θεσσαλονίκη.
Μετά την ολοκλήρωση της έκθεσης στη Θεσσαλονίκης, θα ακολουθήσει παρουσίασή της σε βαλκανικές χώρες, με πρώτο σταθμό πιθανότατα τη Σόφια, ενώ η διαδρομή της έκθεσης θα ολοκληρωθεί στην Ιταλία.
Επίσης, όπως αποκάλυψαν η διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, Πολυξένη Αδάμ- Βελένη, και η διευθύντρια του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης, Μαρία Ρόζα Τζιράτσε Πιεραλίζι, συζητιέται η διοργάνωση μεγάλης έκθεσης για τη Μακεδονία στην Ιταλία.
agelioforos.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ξέρεται ότι: Το χαγιάτι στον ελλαδικό χώρο δεν είναι τούρκικο

Το άλογο κοιμάται όρθιο!