24-7-1860: Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πατέρας του καλλιτεχνικού κινήματος Αρ Νουβό, Άλονς Μούχα


 ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΧΩΡΟ




 


Αφίσσα της Μόντ Άνταμς ως Ζαν Ντ' Αρκ, 1909



Σαν σήμερα γεννήθηκε ο τσεχικής καταγωγής Alphonse Mucha. Ο καλλιτέχνης δημιούργησε εικόνες και ζωγραφικούς πίνακες συνδιάζοντας τον ρομαντισμό με τον ανερχόμενο μοντερνισμό.  Πέρασε πολλά χρόνια της ζωής του στο Παρίσι, και στις ΗΠΑ δημιουργώνατς ζωγραφικά έργα. Επέστρεψε στην Τσεχία δημιουργώντας πίνακες τερστίων διαστάσεων. 
 Ο Mucha συνέλαβε αρχικά την ιδέα της δημιουργίας του καλλιτεχνικού κύκλου  Slav Epic το 1900, κατά τη στιγμή της Παγκόσμιας Έκθεσης στο Παρίσι. Εργάστηκε για πολλά έτη στον κύκλο Slav Epic, το οποίο θεωρείται ένα αριστούργημα τέχνης. Είχε ονειρευτεί την ολοκλήρωση μιας σειράς'εργων της τσέχικης ιστορίας, αλλά και άλλων σλαβικών λαών. Μια γιορτή της Σλαβικής ιστορίας, στο γύρισμα του 19ου αιώνα. Ωστόσο, τα σχέδιά του για οικονομικούς λόγους δεν πραγματοποιήθηκαν.  Το 1909, κατάφερε να λάβει οικονομική υποστήριξη από τον εκατομμυριούχο Τσαρλς Ρ. Κρέιν, ο οποίος χρησιμοποίησε την περιουσία του για να προάγει επαναστάσεις και μετά την γνωριμία του με τον Θωμά Μάζαρυκ, το Σλαβικό εθνικισμό.
Ο Mucha  για τη δημιουργία του έργου του ξεκίνησε με την επίσκεψη των τόπων που σκόπευε να απεικονίσει στον κύκλο, όπως η Ρωσία, η Πολωνία και η Βαλκάνια, συμπεριλαμβανομένων των Ορθόδοξων μοναστηριών του Αγίου Όρους . Επιπλέον, συμβουλεύτηκε ιστορικούς σχετικά με τις λεπτομέρειες των ιστορικών γεγονότων, ώστε να εξασφαλίζεται η ακριβής απεικόνιση. Το 1910, νοίκιασε ένα τμήμα του κάστρου στο Zbiroh και άρχισε να εργάζεται για τη σειρά.
Ο Mucha συνέχισε να εργάζεται για τον κύκλο για 18 χρόνια. Αυτός σταδιακά παρέδωσε τα τελικά έργα για την πόλη της Πράγας. Το 1919, το πρώτο μέρος της σειράς, η οποία περιλαμβάνει έντεκα καμβάδες, εμφανιζόταν στο Πράγας Clementinum. Το 1921, πέντε από τα έργα του παρουσιάστηκαν στη Νέα Υόρκη και το Σικάγο στη μεγάλη επιτυχία του κοινού. 
Μετά την ολοκλήρωση του έργου το 1928, ο πλήρης κύκλος εμφανίζεται στο Μέγαρο Fair Trade στην Πράγα. Ήταν η πρώτη έκθεση των έργων στη Τσεχοσλοβακή πρωτεύουσα.
Μετά το πραξικόπημα του 1948 στην Τσεχοσλοβακία   και μετέπειτα κομμουνιστική κατάληψη της χώρας, ο Mucha θεωρήθηκε ένας παρακμιακός και αστικός καλλιτέχνης, αποξενωμένος από τις ιδέες του σοσιαλιστικού ρεαλισμού .   Μετά τον πόλεμο, οι πίνακες μεταφέρθηκαν προς Moravský Krumlov από μια ομάδα τοπικών πατριώτων και εκτέθηκαν  στο κάστρο της Moravský Krumlov, το 1963



 
Μετά τη μάχη του Grunwald


Άγιο Όρος



 Σλάβοι στην αρχική πατρίδα τους




 Η στέψη του τσάρου της Σερβίας Στεφάνου Δουσάν , όπως Αν. Ρωμαίου αυτοκράτορα
 
Ο Μούχα μετακόμισε στο Παρίσι το 1887 και συνέχισε τις σπουδές του στις Ακαδημίες Ζυλιέν και Κολαρόσσι, ενώ συγχρόνως έκανε εικονογραφήσεις σε περιοδικά και διαφημίσεις. Γύρω στα Χριστούγεννα του 1894 ο Μούχα έτυχε να βρεθεί σε ένα τυπογραφείο όπου προέκυψε μια ξαφνική ζήτηση για μια νέα αφίσα που θα διαφήμιζε ένα θεατρικό έργο με πρωταγωνίστρια την Σάρα Μπερνάρ, την πιο διάσημη ηθοποιό του Παρισιού, στο Θέατρο της Αναγέννησης. Ο Μούχα προσφέρθηκε να δημιουργήσει μία αφίσα λιθογραφία μέσα σε δύο εβδομάδες και την 1η Ιανουαρίου 1895, η διαφήμιση της Γκισμόντα εμφανίστηκε στους δρόμους της πόλης. Μέσα σε μία νύχτα έγινε διάσημη και διέδωσε το νέο καλλιτεχνικό ύφος και το δημιουργό του στους κάτοικους της πόλης. Εντούτοις, υπάρχουν αποδείξεις ότι το σχέδιο για την αφίσα ήταν αντιγραφή από ένα έργο του διάσημου ζωγράφου Πωλ Γκωγκέν. Η Μπερνάρ ήταν τόσο ικανοποιημένη από την επιτυχία της αφίσας αυτής ώστε έκλεισε συμβόλαιο έξι χρόνων με τον Μούχα.
Ο Μούχα δημιούργησε πολυάριθμους πίνακες, αφίσες, διαφημίσεις και εικονογραφήσεις βιβλίων καθώς και σχέδια για κοσμήματα, χαλιά, ταπετσαρίες και θεατρικά σκηνικά σε ένα ύφος που αρχικά ονομάστηκε ύφος Μούχα αλλά έγινε γνωστό ως Άρ Νουβό. Τα έργα του Μούχα συχνά παρουσίαζαν όμορφες και υγιείς νέες γυναίκες με ρούχα νεοκλασικού ύφους που ήταν συχνά περιτριγυρισμένες με πολλά λουλούδια τα οποία κάποιες φορές σχημάτιζαν στεφάνια πάνω από τα κεφάλια τους. Σε αντίθεση με τους άλλους δημιουργούς αφισών της εποχής, χρησιμοποιούσε πιο απαλά παστέλ χρώματα. Η Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού το 1900 διέδωσε το "ύφος Μούχα" διεθνώς. Διακόσμησε το περίπτερο της Βοσνίας και Ερζεγοβίνης και συνεργάστηκε στη δημιουργία του Αυστριακού.
Το Αρ Νουβό ύφος του συχνά έτυχε μίμησης. Εντούτοις, ο Μούχα καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του προσπάθησε να απομακρύνει τον εαυτό του από το ύφος αυτό. Πάντα επέμενε ότι τα έργα του προέρχονταν εκ των έσω του και από την τσεχική τέχνη παρά από εμμονή σε κάποια φόρμα καλλιτεχνικού ύφους της μόδας. Δήλωνε ότι η τέχνη υπήρχε μόνο για να εκφράζει ένα πνευματικό μήνυμα και τίποτε περισσότερο και ως εκ τούτου ένιωθε απογοήτευση με την δόξα που κέρδισε μέσα από την εμπορική τέχνη ενώ πάντα ήθελε να επικεντρωθεί σε πιο ευγενή έργα που θα εξύψωναν την τέχνη και τον τόπο γέννησής του.

 Η άνοδος του Φασισμού στα τέλη του 1930 οδήγησαν στη καταδίκη των έργων του Μούχα και του Σλαβικού εθνικισμού του από τον Τύπο ως 'αντιδραστικών'. Όταν ο Γερμανικός στρατός μπήκε στην Τσεχοσλοβακία την άνοιξη του 1939, ο Μούχα ήταν από τους πρώτους που συνελήφθησαν από την Γκεστάπο ως σημαντικότερος εκφραστής της δημόσιας ζωής στην Τσεχοσλοβακία .  Κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου, η σλαβική Epic τυλίχτηκε και κρυμμένα να αποτρέψει την κατάσχεση από τους Ναζί. [. Κατά τη διάρκεια της ανάκρισης, ο ηλικιωμένος καλλιτέχνης αρρώστησε από πνευμονία. Αν και τελικά αφέθηκε ελεύθερος, δεν ανάρρωσε ποτέ από την πίεση αυτού του περιστατικού ούτε από το ότι είδε να εισβάλλουν και να κατακτούν την πατρίδα του. Πέθανε στην Πράγα στις 14 Ιουλίου 1939 από λοίμωξη των πνευμόνων και ενταφιάστηκε εκεί στο νεκροταφείο του Βίσεχραντ.

 


















 Ο ίδιος ο καλλιτέχνης έγραψε:
«Ο σκοπός της δουλειάς μου δεν ήταν ποτέ να καταστρέψει, αλλά πάντα να δημιουργεί, να οικοδομήσει γέφυρες, γιατί πρέπει να ζούμε με την ελπίδα ότι η ανθρωπότητα θα συγκεντρώσει ότι το καλύτερο και εύληπτο έχει δημιουργηθεί ».

 Alphonse Mucha στην εργασία για Slav Epic - Wikimedia Commons, Public Domain


ΠΗΓΕΣ :
1. Arnason,H.H.,Ιστορία της Σύγχρονης Τέχνης, Επίκεντρο, 2006
2. europeana.eu
3.wikipedia.org

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ξέρεται ότι: Το χαγιάτι στον ελλαδικό χώρο δεν είναι τούρκικο

Το άλογο κοιμάται όρθιο!